Dit moet je echt opschrijven…

desmond tutu

desmond tutu (Photo credit: iLikeSpoons)

“Dit moet je echt opschrijven!” Dit hoor ik mezelf geregeld zeggen tegen andere moeders met jonge kinderen. Grappige uitspraken, leuke momenten; je vergeet ze zo snel.

Vandaag was ik blij dat ik mijn eigen raad had opgevolgd. Met de snijdende kou buiten was de Wii vandaag de grote vriend van onze zoontjes van 5 en 7 jaar. Zelf was ik de Wii al snel zat. Of beter gezegd: het onderlinge gekibbel dat het spel losmaakte. En dus bood ik aan: “Zal ik eens mijn oude dagboeken halen, en voorlezen van toen jullie klein waren?” Een schot in de roos. Zij lachten heerlijk om hun eigen sterke verhalen, en ik lachte om hun gelach. Ja, ze zijn zo snel groot…

Iets soortgelijks zei Desmond Tutu gisteravond in College Tour. Aan het eind van de uitzending werd hem gevraagd of hij de jongeren nog iets wilde zeggen.

“Ik geniet ervan met jongeren om te gaan”, begon hij, “want jongeren zijn idealistisch. Ze dromen van een betere wereld.” Je zag de jongeren gaan glimmen om zijn waardering. “Blijf dromen”, moedigde hij hen aan, “want voor je het weet ben je volwassen. Ga je dromen achterna. Je hebt je dromen niet zomaar. Want God heeft een plan met jou. En met jou. En jou. En jou…”

Tijdens de zwemles van onze zoontjes raakte ik er vanmorgen over in gesprek met andere ouders: “Heb jij nog dromen?” Na enig peinzen volgde er vooral hoofdschudden. “Ik heb alles gedaan wat ik wilde. Ik heb alles wat ik wens. Wat wil ik nog meer?”

Nouja… een betere wereld misschien? Ik sluit me aan bij Desmond Tutu: blijf dromen. Schrijf je dromen op en jaag ze na. Laat ze doorklinken in alles wat je doet, denkt, droomt en schrijft. Vergeet ze niet. Voor je het weet ben je volwassen..!

Geef een reactie

